Schimbarea semnificativă pentru mașina ta: etichetele la care să fii atent când cumperi anvelope noi
Pentru șoferii români urmează o schimbare importantă în ceea ce privește anvelopele. Decizia e luată deja la nivelul Uniunii Europene.
De la 1 mai, UE devine prima regiune din lume care va folosi eticheta pentru aderență pe gheață pentru anvelope. Pe scurt, prin noile etichete, ție ca șofer ar trebui să îți fie mai ușor să înțelegi ce cumperi și de ce cumperi.
Această nouă etichetă cuprinde informații suplimentare despre aderența pe gheață și vine în întâmpinarea cumpărătorilor care își doresc să compare diferite anvelope. Totodată, noul sistem de etichetare poate înlesni alegerea anvelopelor și de către companii. Cerințele se vor extinde acum la anvelopele pentru camioane și autobuze. Aceste anvelope nu vor avea însă simbolul pentru aderență pe gheață.
Iar acest demers al UE are în vedere ca etichetele pentru anvelope să fie tot mai explicite, cu informații și despre abraziune sau uzură, kilometraj sau durata de viață a anvelopei pe șosea.
Conform Nokian Tyres, producător recunoscut pentru anvelopele sale de iarnă, anvelopele fabricate din aprilie 2021 vor fi prevăzute cu etichete noi cu un simbol pentru aderență pe zăpadă și un cod QR către o bază de date europeană extinsă. Iar acel cod va ghida șoferul către o bază de date extinsă care stochează informații despre toate anvelopele disponibile pe piața europeană. Informațiile despre produs sunt standardizate și permite astfel compararea mai ușoară a anvelopelor.
Schimbările care au vizat anvelopele în ultimul deceniu
Anvelopele all-season, de vară și de iarnă fără ținte vândute în UE au primit primele etichete UE în 2012.
Până în prezent, obligativitatea etichetei a fost aplicată doar anvelopelor pentru autoturisme pentru pasageri, SUV-uri și autoutilitare. Aceasta indică rezistența la rulare, aderența pe carosabil umed și zgomotul extern la rulare. Informațiile de pe etichete trebuie să includă acum și aderența pe zăpadă și gheață, scala anterioară fiind în curs de reînnoire.
„Aderența pe carosabil umed este opusă aderenței pe gheață: dezvoltarea uneia o reduce de obicei pe cealaltă. Anvelopele concepute pentru Europa Centrală subliniază caracteristicile necesare pe drumurile din această regiune, în timp ce simbolul pentru aderență pe gheață indică faptul că anvelopa este eficientă și sigură în condițiile dificile specifice iernilor din regiunile nordice. Nu recomandăm utilizarea anvelopelor concepute pentru Europa Centrală în condiții pentru care acestea nu sunt destinate.”
Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres
Pe termen lung mai e o chestiune de rezolvat: consumul. Aproape 90% din amprenta de carbon a unei anvelope provine din utilizarea sa. Comparativ cu 2013, Nokian Tyres susține că rezistența la rulare a anvelopelor sale a fost redusă în medie cu 8,5%. Rezistența la rulare mai mică înseamnă un consum mai mic de combustibil și emisii mai mici de dioxid de carbon.